Plan studiów „Marketing Internetowy” obejmuje ponad 230 godzin zajęć, prowadzonych w formie wykładów, dyskusji panelowych, a także warsztatów
Kierownik merytoryczny: dr inż. Paweł Tadejko, tel. 504 142 530, e-mail: p(kropka)tadejko(at)pb.edu.pl
Zakres tematów dotyczy następujących zagadnień:
Blok: Komunikacja w nowych mediach (wykład/warsztaty: 12/4)
- Podstawy Marketingu
- Ewolucja komunikacji w dobie nowych mediów
- Social Media w marketingu
Blok: Strategia i budowanie marki (wykład/warsztaty: 20/8)
- Rynek mediowy w Polsce
- Planowanie i strategia komunikacji w nowych mediach
- Budowanie marki firmy w świecie nowych mediów
- Public Relations – budowanie wizerunku firm i osób w nowych mediach
Blok: Marketing Treści – Webwriting i kreacja (wykład/warsztaty: 10/8)
- Marketing Treści – zasady tworzenia i znaczenie w komunikacji
- Customer Development – Kreatywność w marketingu
- Dziennikarstwo internetowe i webwriting
Blok: Internet jako pole badań (wykład/warsztaty: 4/12)
- Internet jako pole badań
- Monitoring i badanie nowych mediów
Blok: Zarządzanie Biznesem w Internecie (wykład/warsztaty: 16/8)
- Handel w Internecie: Wprowadzenie do e-commerce i Sklepy internetowe
- Handel w Internecie: Sklepy internetowe
- Zarządzanie projektem internetowym
- Projekt zaliczeniowy – opieka merytoryczna 1
- Koszty, terminy, cele – dokumenty projektowe w praktyce
Blok: Kanały komunikacji i User Experience (wykład/warsztaty: 16/20)
- Serwisy WWW jako podstawowe narzędzie komunikacji w Internecie
- Współczesne systemy zarządzania treścią – WordPress
- Mobile – komunikacja i marketing
- User Experience – badania i projektowanie
- Psychologia w projektowaniu UX
Blok: Storytelling i twórcy internetowi (wykład/warsztaty: 16/16)
- Internetowi liderzy i ich wpływ na komunikację marki
- Twórcy internetowi – Język i komunikacja w nowych mediach
- Storytelling w komunikacji marketingowej
- Video jako narzędzie komunikacji
Blok: Pozyskiwanie ruchu (wykład/warsztaty: 28/12)
- Marketing w wyszukiwarkach internetowych
- Analityka webowa z wykorzystaniem Google Analytics
- E-mail marketing
- Działania płatne w mediach społecznościowych
- Kreatywne kampanie w nowych mediach
- E-Commerce: Rynek i logistyka / Strategie kampanii remarketingowych
Blok: Biznes w Internecie – Prawo i planowanie (wykład/warsztaty: 12/20)
- Biznes w Internecie – planowanie
- Badania internetowe w praktyce
- Prawne aspekty prowadzenia biznesu w Internecie
- Finansowanie przedsięwzięć w nowych mediach
- Projekt zaliczeniowy – opieka merytoryczna 2
Krótka charakterystyka wybranych przedmiotów
Ewolucja komunikacji w dobie nowych mediów
W trakcie zajęć student zapozna się z podstawowymi pojęciami z zakresu strategii i komunikacji marki oraz dowie się jaki wpływ na strategię i komunikację marki mają nowe media.
Marka – czym jest i jak z nią pracować? Rodzaje marek i typologia. Pojęcia: branding, tożsamość marki, wizerunek marki, architektura marki, pozycjonowanie. Analiza pojęć na przykładach. Komunikacja marki i jej elementy. Specyfika komunikacji w dobie nowych mediów. Wpływ nowych mediów na komunikację marek. Analiza case studies.
Planowanie i strategia komunikacji w nowych mediach
Założenia i cele: Na zajęciach student dowie się jakie są elementy strategii. Omówimy też kluczowe czynniki wpływające na sposób konsumpcji treści w internecie oraz ich implikacje dla biznesu.
Treści programowe: Elementy strategii komunikacji w nowych mediów. Ustalanie celów komunikacji. Definiowanie grup docelowych komunikacji. Budowanie ekosystemu komunikacji w internecie.
Efekty kształcenia:
- wiedza czym jest strategia komunikacji i jakie są jej elementy
- wiedza o zmianach zachowań konsumentów związane z upowszechnieniem nowych mediów
- umiejętność budowania strategii komunikacji dla biznesu
- umiejętność określania celów biznesowych i definiowanie grup docelowych komunikacji
Strony internetowe jako podstawowe narzędzie marketingu w Internecie
W trakcie zajęć student dowie się jak zaplanować i stworzyć serwis www aby skutecznie wspierał cele organizacji/firmy/marki oraz dowie się jak pracować na co dzień z serwisem www aby był skutecznym narzędziem biznesowym.
Omawiane zagadnienia: Rodzaje i cele serwisów www. Ekosystem serwisu www. Ewolucja pracy z serwisem: od tekstu do digital experience. Jak zaplanować proces i etapy tworzeniem serwisu www? Współpraca z agencją interaktywną. Struktura, architektura informacji, nawigacja serwisu www. Wiedza o odbiorcy serwisu a personalizacja, automatyzacja, lead nurturing. Badania serwisu www. Optymalizacja serwisu www. Przykładowe modele pracy z serwisem www. Współczesne trendy w projektowaniu serwisów www.
Social Media – rynek, narzędzia i ich zastosowanie
W trakcie zajęć student dowie się, jaką rolę pełnią social media we współczesnych procesach komunikacyjnych; pozna specyfikę rynku social media z naciskiem na rynek polski, a także zdobędzie wiedzę o wykorzystaniu social media w strategiach marketingowych i wizerunkowych.
Na zajęciach zostaną omówione specyfiki poszczególnych portali społecznościowych – zarówno pod kątem ich funkcjonalności, jak i szans i zagrożeń, jakie stwarzają. Przeanalizowane zostanie to, w jaki sposób media społecznościowe zmieniły sposób komunikowania się, jaki mają wpływ na codzienne życie oraz podejmowane decyzje konsumenckie i życiowe.
Działania płatne w mediach społecznościowych
Założenia i cele: Na zajęciach student dowie się jak korzystać platform reklamowych w najpopularniejszych serwisach społecznościowych
Treści programowe: Poznanie zasad działania platform reklamowych. Definiowanie celów kampanii. Planowanie kampanii i jej ustawienia. Wdrożenie i monitorowanie efektów kampanii.
Efekty kształcenia:
- wiedza o zasadach działań platform reklamowych
- wiedza o kluczowych wskaźnikach efektywności kampanii reklamowych w mediach społecznościowych
- umiejętność planowania kampanii
- umiejętność korzystania z platform reklamowych: ustawianie kampanii i pomiar efektów.
Koszty, terminy, cele – dokumenty projektowe w praktyce
Celem przedmiotu jest prezentacja kluczowych dokumentów wspomagających proces zarządzania projektem internetowym, a także najważniejszych czynników wpływających na powodzenie projektu.
Założenia obejmują prezentację teoretyczną oraz mocny nacisk na praktyczną naukę tworzenia planów oraz kontroli przebiegu projektu. W trakcie zajęć słuchacze poznają także najpopularniejsze narzędzia niezbędne do tworzenia dokumentacji projektowej.
Słuchacz zdobędzie wiedzę i nauczy się co najmniej:
– o najważniejszych czynnikach zarządzania projektem internetowym
– o głównych czynnikach sukcesu projektu, a także o narzędziach i dokumentach niezbędnych do zarządzania procesami projektowymi
– umiejętność samodzielnego określenia i zaplanowania zakresu prac w projekcie oraz przypisania prac do posiadanych zasobów
– umiejętność oszacowania najważniejszych czynników ryzyka w projekcie oraz zarządzania nimi
Marketing w wyszukiwarkach internetowych
W trakcie przedmiotu student: pozna zasady promocji serwisów www w wyszukiwarkach internetowych. Dowie się o bezpłatnych i płatnych kanałach promocji. Zdobędzie informacje nt. SEO (Search Engine Optimization) – zasadach działania algorytmu wyszukiwarki Google, optymalizacji serwisów internetowych, strategii działań SEO. Pozna zasady działania oraz praktyczne aspekty wykorzystania Sieci Reklamowej Google – Adwords, sieć reklamowa oraz remarketing.
- Marketing w wyszukiwarkach internetowych. SEO – pozycjonowanie serwisów www, optymalizacja serwisów i sklepów internetowych, local SEO, social SEO;
- SEM- Kampanie Adwords, – Sieć reklamowa, remarketing. Content Marketing. Budżetowanie kampanii internetowych.
- Skuteczność/możliwości wybranych kanałów promocji. Tworzenie strategii kampanii internetowych. Sposoby rozliczeń za kampanie w Internecie (CPA, CPS, PPC, CPC itp.)
Analityka webowa z wykorzystaniem Google Analytics
W trakcie przedmiotu student: pozna możliwości wykorzystania narzędzia Google Analytics w praktyce. Usystematyzuje wiedzę w sposób pozwalający swobodnie poruszać się pomiędzy raportami i interpretować uzyskiwane w nich dane. Nauczy się dostosowywać usługę i widoki do potrzeb witryny i własnych, w szczególności w zakresie konfiguracji celów konwersji i ustawień e-commerce. Zapozna się także – w podstawowym zakresie – z bardziej zaawansowanymi opcjami, uzyskując przekrojowy obraz funkcjonalności tego potężnego narzędzia marketingowego.
Wprowadzenie do konfiguracji Google Analytics. Podstawowe raporty i funkcjonalności. Konfiguracja i dostosowania własne. Zaawansowane rozwiązania.
Public Relations
Cele przedmiotu obejmują zrozumienie natury PR i głównych różnic i zależności między PR, reklamą i marketingiem; podstawowe umiejętności z zakresu tworzenia treści dla mediów oraz podstawy zarządzania informacją w sytuacji kryzysowej. Omawiane treści przedmiotu:
Podstawy teoretyczne – zależności między PR, marketingiem i reklamą; Opis funkcji PR w organizacji – kim jest i jak funkcjonuje Rzecznik Prasowy, kim jest Specjalista ds. PR; Media tradycyjne w Polsce – prasa, radio, TV – podstawowe kategorie mediów tradycyjnych, różnice w przekazie; Warsztaty z tworzenia treści na potrzeby mediów – konstrukcja informacji prasowej (odwrócona piramida informacyjna), styl wall street journal; Efektywność działań PR – podstawowe miary; Podstawowe zasady zachowania organizacji i osób odpowiedzialnych za komunikację w sytuacji kryzysowej – czym jest sytuacja kryzysowa, a czym nie jest?
Marketing Treści – zasady tworzenia i znaczenie w komunikacji
Kiedy mamy do czynienia z content marketingiem? Wyłącznie wtedy, gdy marka dociera do nas z informacjami, które w naszym wewnętrznym przekonaniu są dla nas ciekawe, ważne i z niekłamaną radością włączamy je do naszego systemu poznawczego. I nie chodzi oczywiście o to, żebyśmy się dowiedzieli o nowej promocji w osiedlowym sklepie.
Internet jako pole badań – badania marketingowe w świecie digital
Celem zajęć jest wprowadzenie słuchaczy w tematykę badań marketingowych realizowanych z wykorzystaniem internetu. Słuchacze po ukończeniu kursu będą znali min zagadnienia związane z:
- wykorzystaniem Internetu do realizacji tradycyjnych technik badawczych (CAWI, Real-Time sampling, badania e-mail, fokusy on-line)
- wykorzystaniem specyficznych dla internetu możliwości w pozyskiwaniu wiedzy w niestandardowy sposób (społeczności badawcze, analizy social media, analizy treści)
E-commerce
W trakcie zajęć student dowie się czym jest e-commerce oraz jak wykorzystywać jego możliwości w budowaniu nowego kanału dystrybucji. Jak wybrać najlepsze rozwiązanie e-commerce dla danego biznesu. Jak walczyć z konkurencję aby nie używać tylko ceny a innych elementów wspierających pozytywny wizerunek firmy. Jak analizować statystyki i co można z nich uzyskać aby wyciągać odpowiednie wnioski. Student zdobędzie wiedzę która umożliwi poprowadzenie własnego sklepu internetowego w sieci oraz budowanie jego pozytywnego wizerunku aby pozyskiwać klientów.
Treści programowe obejmują n.in:
Czym jest e-commerce, jak wybrać rozwiązanie najbardziej optymalne do danego biznesu. Jak zaplanować wejście na rynek e-biznesu. Jak ustalać kamienie milowe takiego wejścia aby dobrać najbardziej optymalne czasowo rozwiązanie. Które z rozwiązań z dostępnych na rynku może być optymalne do danego biznesu. Jak tworzyć mechanizmy przykuwające uwagę. Jakie analizować ruch będący na stronie i zwiększać konwersję w systemie. Jakie testować nasze strony zakupowe oraz jakich narzędzi używać aby badać opinie i zadowolenie klientów. Gdzie oraz jak promować sklep internetowy.
Narzędzia i mechanizmy marketingu na platformie mobilnej
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ideą technologii mobilnych oraz czynnikami jej rozwoju; jakie znaczenie ma znajomość możliwości zastosowań technologii mobilnej w zarządzaniu, korzyści dla klienta końcowego i przedsiębiorstwa.
Natomiast treści obejmują szeroko pojęte zagadnienia technologii mobilnej: urządzenia mobilne, ich funkcje i rodzaje, sieci mobilne i bezprzewodowe, zagadnienia mobilnego biznesu i handlu, problematykę programowania urządzeń mobilnych. Telefon komórkowy jako zakończenie głównych mediów komunikacji reklamowych. narzędzia marketingu mobilnego; m-social media marketing; m-SEM; m-entertainment.
E-mail marketing
W trakcie zajęć student: Dowie się czym jest e-mail marketing oraz jak wykorzystywać jego możliwości w komunikacji z klientami sklepu internetowego oraz klientami w obsłudze face2face. Jak budować procesy automatyzacji marketingu (marketing automation). Jak konstruować poprawne i dobrze konwertujące e-maile oraz przygotowywać strony lądowania.
Treści przedmiotu obejmują m.in. takie zagadnienia jak: Czym jest e-mail marketing. Jak wybrać rozwiązanie najbardziej optymalne do danego biznesu z dostępnych na rynku narzędzi do e-mail marketingu. Jak realizować działania związane z marketing automation. Jak badać skuteczność wykonywanych działań w zakresie wysyłanych e-mail, jak realizować testy A/B.
Kreatywność w marketingu Internetowym
Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom kursu wiedzy na temat znaczenia kreatywności w przekazie reklamowym. Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę na temat procesu przygotowywania kreatywnych pomysłów na kampanię oraz o sposobach wdrażania kreatywnych kampanii w życie. W ramach kursu przedstawione zostaną również studia przypadków kreatywnych kampanii marketingowych. Wykłady oraz ćwiczenia są mocno powiązane z tematem Content Marketingu.
Planowanie obecności i komunikacja w nowych mediach
Celem zajęć jest przekazanie uczestnikom kursu wiedzy z zakresy tworzenie i wdrażania strategii oraz opracowania taktyki obecności marki w nowych mediach (online i mobile). Uczestnicy kursu zdobędą wiedzę z zakresy analizy sytuacji rynkowej, poszukiwania możliwości zaistnienia marki, budowy strategii, opracowania taktyki oraz wdrożenia i ewaluacji działań. Wiedza zdobyta na zajęciach umożliwi uczestnikom koordynację obecności marki w internecie.
Monitoring działań w Internecie i pomiar ROI
Poznanie metod pomiaru i analizy ruchu w serwisie www. Poznanie najpopularniejszych wskaźników analizy webowej. Praktyczna wiedza na temat wykorzystania Google Analytics we własnej firmie.
Omawiane treści dotyczą tematów:
Czym jest analityka webowa, jak interpretować najpopularniejsze wskaźniki. Metody ilościowe i jakościowe w analityce webowej. Wykorzystanie narzędzia Google Analytics w firmie. Raporty standardowe oraz niestandardowe w Google Analytics. Pomiar konwersji w sklepach internetowych. Analiza rezultatów kampanii reklamowych.
Prawne aspekty Internetu
Celem przedmiotu jest omówienie w przystępny sposób wybranych zagadnienia prawnych, jakie wiążą się lub mogą się wiązać z prowadzeniem działalności gospodarczej przy pomocy Internetu lub posługiwaniem się nim w związku z szeroko rozumianą aktywnością biznesową w nowych mediach. Ze względu na szczególny charakter działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej i wynikających stąd zagrożeń dla konsumentów, jest to temat bardzo obszerny. Dlatego przedmiot obejmuje tylko wybrane, przeglądowe tematy związane z aspektami za prawnymi, poczynając od regulacji dotyczących zaistnienia w Internecie a kończąc na handlu elektronicznym. Wiąże się to w głównej mierze z omówieniem szczególnych wymagań jakie stawiane są z tego względu przedsiębiorcom wykorzystującym kanały elektroniczne do świadczenia usług drogą elektroniczną – bezpośrednio lub przy jej pomocy.
Współczesne systemy zarządzania treścią – WordPress
Treści programowe: Najpopularniejsze CMSy, dlaczego WordPress? Wybór i zakup hostingu do strony internetowej opartej o WordPress. Wady i zalety. Bezpieczeństwo. Instalacja i konfiguracja. Podstawowa struktura strony internetowej. Motywy i wtyczki. Wprowadzanie, edycja i publikowanie treści. Optymalizacja strony internetowej.
W trakcie zajęć student:
- dowie się czym są systemy zarządzania treścią (CMS) i jak można je wykorzystać do realizacji celów firmy / organizacji / marki,
- zbuduje stronę internetową opartą o WordPress.
Model biznesowy świadczenia usług elektronicznych
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z przestawieniem modeli biznesowych. Zostaną omówione nowoczesne modele e-biznesu, niezależnie od tego w jaki sposób są prowadzone. Będzie mowa zarówno o przedsięwzięciach, których finansowanie jest prowadzone przez inwestorów (np. fundusze Venture Capitals) czy wpisujące się w szczególnie mocno promowane w działaniu PO IG 8.1, w którym dotacje unijne przeznaczone są na technologicznie zaawansowane projekty związane z Internetem i e-biznesem, polegające na wykorzystaniu narzędzi ITC do świadczenia e-usług drogą elektroniczną.
Badania i projektowanie systemów zorientowanych na użytkownika
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami przygotowania architektury informacji rozwiązań internetowych zgodnie z najnowszymi trendami UI/UX. Główny nacisk położono na zapoznanie z zasadami przygotowania użytecznych projektów internetowych oraz ich dalszej optymalizacji. Przedmiot ma również na celu omówienie podstaw nowoczesnego web designu.
Opracowanie założeń i wymagań dla projektu internetowego. UI/UX w projektowaniu serwisów internetowych. Tworzenie prototypów webowych i mobilnych. Podstawowe zasady nowoczesnego projektowania graficznego. Analityka webowa w ocenie skuteczności przygotowanych rozwiązań. Zasady skutecznej optymalizacji serwisów internetowych.